Perkataan Baru Belajar : Jiplak

Makna Jiplak - Ciplak

Jiplak? Perkataan baru belajar, selepas tengok posting Cik Lyeen di facebook. Daripada awal aku dapat agak ia nya Ciplak dan Cik Lyeen tersalah taip.

Makna Jiplak - Ciplak

Kemudian aku komen, ”  jiplak ke ciplak? ”

Ini jawapan Cik Lyeen :

Jiplak Halim Brothers  dalam BM jiplak..tapi kita dha biasa sgt dgn perkataan ciplak kan..

Dengan pantas aku menanya Pakcik Google, ini jawapan yang aku dapat :

Perkataan ciplak boleh digunakan sama maksudnya dengan jiplak. Ciplak juga ialah padanan istilah plagiarism dalam bahasa Melayu. Rujukan Dewan Bahasa Pustaka

Ok, nampak macam pelik kan? Tapi ini daripada Dewan Bahasa Pusaka. Nak tak nak kena terima juga :3 Terima kasih Cik Lyeen perkenalkan perkataan baru hari ini. ( Cik Lyeen ini kalau tak silap bakal Cikgu, betul ke? )

—————–

Maaf, entri-entri blog aku pendek, masih tengah praktis menulis 😀

(178)

7,152 total views, 1 views today

Saya Nak Rasa Steamboat M2Cafe
CommentLuv Bermasalah

3 Comments on "Perkataan Baru Belajar : Jiplak"

  1. terbaik bro.. hahah JIPLAK! mohon jadi trend lepas ni

  2. Menambah kosa kata. Banyak juga perkataan yang betul tapi kita tak tahu kan?
    Amran recently posted…Sudah Sampai Masanya Sukan Bolasepak DiharamkanMy Profile

  3. hahhahaa…sama-sama berkongsi ilmu kan..heheh..:) Nak jadi cikgu tu..insyallah 2 tahun lagi klu rezeki dimurahkan..:) doakan ye..:)
    Cik Lyeen recently posted…Jangan Jiplak!My Profile

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


CommentLuv badge

Pin It on Pinterest

Kongsi Di Social Media Anda

Share this post with your friends!